Dziesięć zasad wykonywania masażu

Masaż może wykonać właściwie każdy. Nie musimy mieć specjalnych zdolności aby wymasować sobie dłonie, stopy czy głowę. Jednak jeśli chcemy zrobić profesjonalny masaż musimy wiedzieć o kilku rzeczach. Są 4 zasady wykonywania masażu, które musimy poznać zanim zabierzemy się do tego zabiegu.

massage-1071130_960_720

Dziesięć zasad masażu:

  1. Masujemy mięśnie, a nie kości. Kości są twarde więc z łatwością wyczuwalne.
  2. Masujemy zawsze zgodnie z kierunkiem przepływu krwi żylnej i limfy czyli do środka ciała, w stronę serca. Jeśli chcemy wymasować ręce zaczynamy od dłoni i przesuwamy się w górę ciała. Jeśli masujemy nogi zaczynamy od stóp i kierujemy uścisk w stronę pachwin.
  3. Masujemy zawsze obiema dłońmi. Tylko w ten sposób osoba masowana może poczuć bezpieczeństwo i odprężenie.
  4. Pamiętajmy, że w masażu najważniejsza jest harmonia i stały rytm. Masujemy więc powoli i dokładnie, zakończenia nerwów znajdujące się w skórze nie lubią chaotycznych, gwałtownych ruchów.
  5. Uścisk podczas masażu powinien być konkretny ale nie może sprawiać bólu, bo wtedy masaż przestaje być przyjemny i nie spełni swojej roli.
  6. Dłonie do masażu powinny być ciepłe i nasmarowane olejkiem, dla lepszego poślizgu.
  7. Nigdy nie wykonuj masażu w pośpiechu czy zdenerwowaniu, bo uczucia te mogą się przenieść na masowanego.
  8. Bardzo ważna w masażu jest atmosfera, więc pamiętaj by w pomieszczeniu było ciepło i przyjemnie.
  9. Nie przesadzaj z olejkami aromatycznymi. Pamiętaj, że zawsze lepiej gdy jest ich za mało niż za dużo. Za dużo olejku może wprawić w nieprzyjemny nastrój masowanego, a przecież nie o to chodzi.
  10. Regularność – bardzo ważna kwestia! Masujmy się regularnie, by dać sobie odprężenie i spokój, by ukoić nerwy i zrelaksować się po ciężkim dniu.

Jak działa masaż?

Zastanawialiście się kiedyś nad tym jak działa masaż? Co sprawia, że czujemy się po nim lepiej? Jak to się dzieje, że po masażu boli mniej?

Thaisun4

Masaż wpływa na ciało i duszę.

Masaż odpręża i przywraca wewnętrzną równowagę.

Masaż upiększa i pomaga nam się pozbyć podskórnej tkanki tłuszczowej.

Masaż sprawia, że stajemy się wypoczęci i zrelaksowani.

Masaż ujędrnia i odchudza.

Masaż poprawia elastyczność mięśni i ruchliwość stawów.

Masaż zbliża do siebie partnerów.

Masaż rozgrzewa ciało, pobudza krążenie limfy i krwi.

Można zatem powiedzieć, że masaż to lekarstwo i przyjemność w jednym, uzdrawiający dotyk, który lubi każdy, bez względu na wiek, od maluszków poczynając na dorosłych osobach kończąc.

Każdy kto chociaż raz w życiu poddał się masażowi doskonale wie ile dobra może nam przynieść. Dzięki masażowi znika napięcie, nerwowość, znikają choć na chwilę troski. Po zabiegu nasz oddech jest swobodny, głęboki. Jednak nie tylko duchowe przeżycia towarzyszą masażowi. Po masażu całe nasze ciało jest rozgrzane, czujemy się lekko.

Dzięki masowaniu ciała możemy się pozbyć bólu. Dzieje się to tak, że bardzo silne napięcie mięśni powoduje ból, natomiast chwyty które nakłada na nasze ciało masażysta nakładają się na niego. Nerwy wysyłają do mózgu sygnał o nowym impulsie „zagłuszającym” pierwszy impuls bólowy. W miarę ustępowania bólu zmniejsza się napięcie mięśniowe, co poprawia ukrwienie czyli zaopatrzenie tkanki w tlen i substancje odżywcze.

Poprzez bodziec dotykowy mózg stymulowany jest do produkcji hormonów – endorfin. Endorfiny pełnią funkcje środka przeciwbólowego. Proste? No pewnie, że proste! Masujmy się zatem jak najczęściej, bo dłonie maja uzdrawiającą moc!

Masaż klasyczny stosowany jest w wielu terapiach:

  • leczenie chorób reumatycznych
  • leczenie zaburzeń neurologicznych
  • leczenie urazów
  • leczenie dolegliwości psychosomatycznych wywołanych przez stres
  • leczenie wad postawy i skrzywień kręgosłupa
  • leczenie bóli i skurczów mięśni
  • leczenie zaburzeń rozwojowych u dzieci

A na koniec kilka ciekawostek.

Czy wiesz, że…?

! Masaż nawet 5-krotniezwiększa ukrwienie powierzchniowych i tych głębiej położonych komórek? Dzięki temu nasze komórki zaopatrywane są w większe ilości tlenu i substancji odżywczych.

! Masaż stymuluje układ limfatyczny przez co lepiej usuwamy toksyny z organizmu.

! Masaż pomoże ci pozbyć się cellulitu.

I o tym ostatnim będzie jeszcze można nie raz przeczytać na tej stronie. Zapraszamy! 🙂

 

Refleksoterapia to też masaż

Refleksoterapia pomaga ciału wydalić toksyny, zmniejszyć napięcie i przywrócić ciału stan równowagi. Na stopach i dłoniach znajdują się tysiące punktów refleksowych, a każdy odpowiada różnym organom, funkcjom i częściom naszego ciała. W refleksoterapii chodzi o to by uciskać te punkty i stymulować układ nerwowy oraz odpowiadające mu części ciała.

Historia refleksoterapii liczy setki lat. Najwcześniejsze zapiski z jej stosowania sięgają 2330 roku przed Chrystusem. Chińscy akupunkturzyści także stosowali  refleksologię już w IV wieku naszej ery. Współczesną refleksoterapię w latach trzydziestych wprowadziła Eunice Ingham (AMERYKAŃSKA FIZJOTERAPEUTKA). Dziś uczy się jej na całym świecie. Refleksoterapia jest jedną z najpopularniejszych metod medycyny komplementarnej.

Jak działa refleksoterapia?

Chociaż refleksoterapia znana jest już od tak dawna, to badania naukowe wciąż nie potrafią dowieść na czym polega jej działanie. Wiadomo, że w refleksoterapii przeciążona część ciała manifestuje się jako czuły punkt na dłoni lub stopie. Gdy pobudzimy ten punkt nasz układ nerwowy wysyła nowy poprawny sygnał do mózgu. Na skutek częstych zabiegów informacja zapamiętana przez mózg ulega zmianie i funkcje ciała zostają przywrócone. Punkty, które do tej pory były czułe też tracą swoją nadwrażliwość.

Refleksoterapia zatem leczy przyczyny nierównowagi organizmu, a nie tylko tłumi miejscowo ból jak to się dzieje w przypadku leków. W tym właśnie tkwi jej siła.

Warto zatem poznać jej działanie, warto znać swoje czułe punkty na dłoniach i stopach. Kiedy już nauczymy się je pobudzać nie będziemy potrzebować leków przeciwbólowych, a i nasze żołądki i wątroby na pewno nam podziękują.

Dłonie czy stopy?

Punkty uciskowe znajdują się zarówno na dłoniach jak i na stopach, poniżej przedstawiam mapę punktów refleksowych znajdujących się na podeszwach stóp:

12364344_1701136403463098_1007687101_o

Zdjęcie pochodzi z książki: Refleksologia. Dotyk, który leczy Ann Gillanders.

Refleksologia jest bardziej skuteczna jeśli stosujemy ją na stopach, bo są one bardziej czułe niż nasze ręce. Poza tym punkty na dłoniach są trudniejsze do wyizolowania niż te na stopach. Jednak paradoksalnie dłonie jest masować łatwiej niż stopy. Dłonie możemy masować w każdym momencie w ciągu dnia: w autobusie, w pracy czy też w sklepie. Masaż dłoni jest zatem idealny do wykonania samemu. Natomiast na masaż stóp można sobie pozwolić jedynie w domu i to najlepiej wieczorem.

Aby dobrze zrozumieć jak działa refleksoterapia musimy najpierw poznać strefy energetyczne ciała. Strefy te będziemy poznawać w kolejnych postach wraz z opisem masażu (ucisku) leczącego poszczególne dolegliwości.

Źródło artykułu: Refleksologia. Dotyk, który leczy Ann Gillanders, 2003

Masaż antystresowy

Każdemu czasami przyda się odrobina relaksu. Jedni odpoczywają przed telewizorem, inni relaksują się za zakupach, a jeszcze inni wolą leżenie w wannie pełnej piany. Jednak tak naprawdę, aby każda komórka naszego ciała poczuła się zrelaksowana i wypoczęta przydałby się masaż.

12312340_1700982186811853_324567007_n

Nie ma co ukrywać, że masaż relaksacyjny najlepiej sprawdza się, gdy ktoś przejmie kontrolę nad naszym ciałem, wygłaszcze je, rozluźni spięte mięśnie. Nie każdy jednak ma taką osobę, która zechce spełnić się w roli masażysty. Masaż antystresowy nie jest niczym trudnym, każdy kto ma ochotę i minimalną wiedzę na temat masażu może taki masaż wykonać.

Jak wykonać masaż antystresowy?

12366830_1700982183478520_685416422_n

Każdy masaż, aby był skuteczny i spełniał swoją rolę powinien być wykonywany w odpowiedniej atmosferze, tym bardziej masaż antystresowy. Zadbaj więc aby w pomieszczeniu było ciepło i przyjemnie. Można włączyć muzykę relaksacyjną, zapalić świece zapachowe. Światło powinno być stonowane, miejsce do leżenia wygodne.

Do masażu antystresowego warto zadbać o olejki, które zaczarują cię swoim zapachem i pozwolą się zrelaksować.

Pachnące olejki działają uspokajająco, rozkurczowo, odprężająco. Jakie olejki są najlepsze? Na pewno stawiajmy na zapachy, które na nas działają, które nam się podobają. Jeden woli mocne, agresywne zapachy, inny postawi na słodkie. Nie ma reguły i trudno się z tym nie zgodzić, bo najważniejszy jest nasz komfort. jeśli nie możesz się zdecydować albo nie wiesz jak mieszać olejki poniżej przedstawiam kilka przykładów:

50 ml olejku ze słodkich migdałów plus dwie krople olejku różanego

albo

50 ml olejku jojoba plus 7 kropel olejku pomarańczowego

Jakie są jeszcze przyjemne zapachy olejków, które mogą ci się spodobać?

olejek lawendowy

olejek bergamotkowy

olejek grapefruitowy

olejek z drzewa sandałowego

Olejki dostępne są w internecie lub w sklepach zielarskich. Znajdź swój ulubiony zapach i postaw na niego!

Gdy masz już wybrane olejki możesz przystąpić do masażu. Nałóż olejki na dłonie i zacznij nimi pocierać tak by je rozgrzać. Delikatny masaż pachnącymi olejkami powinien zacząć się od głaskania. Głaszczemy delikatnie włókna mięśniowe po obu stronach kręgosłupa, a następnie od ramion do bocznej części pleców. Wykonujemy subtelne ruchy po bokach ciała aż do bioder pamiętając by nie uciskać mięśni. Wszystkie ruchy wykonujemy tak długo aż dokładnie rozprowadzimy po całym ciele olejki.

Następnie przechodzimy do ucisku. Kładziemy kłęby kciuków na dolnej części łopatek. Pochylając górną część ciała do przodu ćwiczymy wywieranie nieco silniejszego uścisku na plecy – równomiernie i powoli przesuwamy dłonie aż do karku. Od karku „jedziemy” w dół po bokach ciała. Czynność tę powtarzamy 6 razy.

Na dolnej części pleców kładziemy dłonie w odległości 10 cm od siebie. Głaszczemy skórę wykonując powolne, rytmiczne koliste ruchy wzdłuż konturów ciała. Od karku przesuwamy dłonie w dół, po bokach ciała. Powtarzamy to 3 razy.

Kolejna technika to pocieranie – Kładziemy dłonie na biodrze partnera i rytmicznie pociągamy biodro na przemian obiema dłońmi od zewnątrz w kierunku kręgosłupa aż do ramion. Po masażu ramion możemy zając się innymi częściami ciała.

Na zakończenie masażu stosujemy chwyty uspokajające, które wprowadzą osobę masowaną w stan wyciszenia. Jedną dłoń kładziemy na dolnej części kręgosłupa, na części krzyżowej, drugą łagodnie obejmujemy kark partnera. Ważny jest tutaj oddech, który powinien być spokojny i głęboki.

Po masażu nie zaleca się wstawania od razu. Dobrze by partner poleżał jeszcze pod ciepłym kocem przez kilkanaście minut i dopełnił relaks.

Jeśli nie mamy nikogo, kto mógłby nas wymasować możemy to zrobić sami.

Automasaż

12355055_1700982140145191_520410566_n

Prawą dłonią pocieramy kark za uchem po lewej stronie wzdłuż bocznej części karku w dół do ramienia. Lewą dłonią robimy to samo po stronie prawej. Następnie kładziemy obie dłonie na karku tak, aby palce stykały się na kręgosłupie szyjnym.

Zamykamy oczy i przeciągamy dłońmi wzdłuż obojczyków. Przy ruchu w kierunku ramion robimy wdech, a przy powrotnym ruchu dłoni do karku wydech. Powtórzmy ćwiczenie to 5 razy.

Na koniec połóżmy dłonie na barkach tak, aby palce wskazywały łopatki, zamknijmy ponownie oczy. Pozwólmy teraz pracować opuszkom palców. Zaciskamy koniuszki palców i ugniatamy mięśnie ramion. W ten sposób rozluźniamy wszystkie mięśnie i o to przecież chodziło!

Polecam zajrzeć do źródła tego artykułu: Masaż relaksacyjny. Wszystkie techniki, Karen Schutt. Znajdziecie tam więcej technik masażu i zdjęć ilustrujących jak prawidłowo wykonać masaż

Masaż stóp najlepszy na relaks

Stopy to najbardziej wykorzystywana część naszego ciała. Muszą udźwignąć całą naszą postać. Muszą znosić niewygodne obuwie, buty na obcasach czy nylonowe skarpety. Czy wiecie, że całe nasze zdrowie ukryte jest w naszych stopach? Wystarczy spojrzeć na mapę stóp, by przekonać się, że w stopach ukryte są zakończenia nerwowe niemal wszystkich organów naszego ciała.

foot-740206_640

Jak dbać o stopy?

Na co zwracać uwagę?

Jak wykonać masaż stóp, by się zrelaksować i pozbyć się poszczególnych dolegliwości?

To dzisiaj wyjaśnię w tym artykule.

Nie wiem czy wiecie, ale to co się dzieje w ciele i umyśle pacjenta znajduje odzwierciedlenie w jego stopach. Dla przykładu twarda skóra w górnej części palucha oznacza skłonności do bólu głowy. Natomiast miękka skóra w kłębie palucha to znak, że osoba ta jest podatna na infekcje płuc lub może chorować astmę. Nie jest to jednak regułą, to tylko taka mała wskazówka dla masujących. Masować stopy możemy sobie sami, albo możemy oddać się w ręce profesjonalisty. Tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze jest, by to robić dobrze. Pamiętajmy też, by na początku masażu przez kilka pierwszych dni nie stymulować zbyt mocno stóp, bo może się to skończyć biegunką, nadmierną potliwością, zbyt częstym oddawaniem moczu.

Jak masować stopy?

Na początku powinna być rozgrzewka. Rozluźnienie stopy zanim nastąpi masaż jest bardzo ważne, trudno jest bowiem masować spięte i ciężkie stopy.

Rozluźnienie stopy:

Chwyć stopę dłońmi po czym jedną z nich przesuwaj w górę, drugą w dół, aż do napotkania oporu, tak jakbyś chciał ją rozciągnąć. Powtórz ćwiczenie kilka razy po czym przejdź do drugiej stopy.

Inną metodą jest tzw. skręt spiralny. Chwyć oburącz stopę tak by kciuk znajdował się na podeszwie, a palce na wierzchu stopy. Następnie rozpocznij ruch rotacyjny – obie dłonie powinny przesuwać się w tą sama stronę. Nie myl tego z ruchem wykręcającym! W tym ułożeniu można także wykonywać ruch zginający, tak jakby stopa była bochenkiem chleba, który chcemy przełamać. pamiętaj by wszystkie ruchy wykonywać powoli, delikatnie i bez silnego uścisku, który może spowodować dyskomfort.

Jeśli stawiamy na samodzielny masaż i nie jesteśmy profesjonalistami to możemy zastosować najprostsze techniki masażu o których napiszę poniżej.

Po rozgrzewce i rozciąganiu stóp czas na masaż właściwy. Obejmij stopę dwoma rękami i masuj używając do tego szczególnie kciuka, pouciskaj ją w różnych miejscach, poprzesuwać nim po stopie. Cała dłonią natomiast możesz masować się głaskając stopę. Warto jest też poświęcić trochę czasu swoim palcom. Chociaż wydawać by się mogło, że to mało istotne to uwierz mi, że tak nie jest. Poświęć kilka minut na każdy palec. Masuj każdy palec z osoba (omijając paznokieć) – wierzch, spód, boki.

Kolejnym etapem będzie masowanie okrężne. Chwyć stopę w obie dłonie tak by palce dotykały podeszwy. Wykonuj koliste ruchy kciukiem przesuwając dłonie od palców do pięt. Nie zapominaj też o krawędziach stóp. Masuj krawędzie (zewnętrzne i wewnętrzne) kolistymi ruchami zaczynając od piety, kończąc na palcach.

Nie omijaj kostek! Kostki także są bardzo ważnym elementem stopy i im różniej należy się odrobina relaksu. Masuj kostki kciukiem, przyciskaj palcem wykonując w każdym punkcie po dwa, trzy obroty. Masuj przestrzeń międzykostkową.

Ten podstawowy masaż stóp na początek powinien wystarczyć. W kolejnych postach dowiecie się jak masować stopy w sposób bardziej profesjonalny.

Aby masaż stóp był bardziej efektywny warto przed masażem dać odpocząć stopom mocząc je np. w roztworze soli morskiej. Natomiast po masażu, aby dłużej utrzymywał się efekty zrelaksowania wcieraj w stopy balsam lub oliwkę relaksacyjną i załóż grube skarpety. I pamiętaj dbaj o swoje stopy! Masuj je regularnie! To przecież dzięki nim możesz iść gdzie cię nogi poniosą! 🙂

Na koniec jeszcze przedstawiam listę najczęstszych dolegliwości stóp, na które należy zwrócić uwagę i jak najszybciej się ich pozbyć jeśli chcemy czuć się komfortowo i zdrowo:

Grzybica stóp – najczęściej występuje między palcami ale bardzo szybko rozprzestrzenia się na całe stopy. Jeśli zauważysz u siebie rozpulchnioną skórę, łuszczącą się i silnie przesuszoną to może być właśnie grzybica stóp.

Grzybica paznokci – często idzie w parze z grzybicą stóp. Paznokcie stają się łamliwe, brzydkie, poszarzałe, grube.

Pamiętaj, że obie grzybice są zaraźliwe! Nigdy nie pożyczaj cążków do paznokci, pilników i z nim nie dziel ręcznika.

Haluksy – to stany zapalne kaletki palucha powodujące jego zginanie w stronę kolejnego. Bolesne, można się ich pozbyć jedynie operacyjnie.

Brodawki – mogą występować na stopach lub na ich podeszwach. Są zaraźliwe!

Modzele pięty – to twardy, gruby obszar na skórze, przeszkadzają w chodzeniu, więc warto poszukać metod na pozbycie się ich jeśli je u siebie zauważymy.

Ostrogi – to ostra, wystająca część kości.

Nagniotki – powodują dyskomfort chodzenia, robią się najczęściej wtedy gdy nosimy niewygodne zbyt obcisłe obuwie.