10 powodów dla których warto robić masaż

Masaż to jedna z najprzyjemniejszych naturalnych metod wspomagania zdrowia. Zgadzacie się ze mną? Są dwa powody dla których znalazłeś się na tej stronie:

  1. Interesujesz się masażem i szukasz więcej informacji na ten temat
  2. Coś cię boli, a nie masz zielonego pojęcia jak sobie pomóc

Ja podam wam dzisiaj 10 powodów dla których warto jest postawić na masaż zanim sięgniemy po farmaceutyki. Ci którzy interesują się masażem na pewno się ze mną zgodzą. Natomiast ci, którzy do tej pory nie byli co do masażu przekonani pewnie będą zaskoczeni i mam nadzieję, że zostaną na mojej stronie na dłużej.

10 powodów dla których warto robić masaż

masaz głaskanie

Masaż możemy robić sami albo udać się do specjalisty. Tak naprawdę nie jest to tak bardzo ważne. Jeśli tylko chcecie możecie się nauczyć masażu, bo technik jest naprawdę wiele. Najważniejsze natomiast jest żeby wykorzystywać masaż tak często jak się da. Dla poprawy kondycji, nastroju, figury, dla łagodzenia bólu. Sprawdźmy dlaczego warto się masować, czy wiedziałeś o tych wszystkich punktach? 🙂

1. Masaż to najtańszy i najbezpieczniejszy lek przeciwbólowy. 

Pomyśl tylko ile razy bolała cię głowa, noga czy plecy od razu sięgałeś po tabletkę przeciwbólową. Jeśli jest to sporadyczne, to nic złego się nie stanie, ale jeśli nagminnie faszerujesz się lekami.. co z twoją wątrobą, co z żołądkiem i nerkami? Na twoim miejscu zastanowiłabym się dwa razy czy nie lepiej poznać techniki masażu, akupresurę i łagodzić ból naturalnymi sposobami – masażem.

2. Masaż zwiększa odporność.

Regularny masaż poprawia ukrwienie. Badania wykazują, że osoby, które regularnie się masują (lub są masowanie) mają znacznie wyższy poziom białym krwinek, które odgrywają bardzo dużą rolę w ochronie organizmu przed infekcjami, wirusami, bakteriami, a nawet nowotworami.

3. Masaż NeckPainwpływa na elastyczność i jędrność skóry.

Tego chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, prawda? Elastyczność skóry w dużej mierze zależy od jej ukrwienia i nawilżenia. Poprzez masaż spełniamy te dwa warunki doskonale 🙂

4. Masaż jest doskonały na stres.

Masaż rozluźnia mięśnie, dotlenia, a dzięki temu jest doskonałym odstresowywaczem. Jeśli jesteśmy spięci, zestresowani nic nam tak nie ulży jak dobry masaż. Kiedyś zostały przeprowadzone badania na grupie pacjentów z Tajwanu, którzy czekali na operację. Te osoby, które miały przed operacją masaż miały niższe ciśnienie krwi i były bardziej zrelaksowane niż osoby, które się na taki masaż nie zdecydowały.

5. Masaż poprawia nastrój.

Jest wiele czynników, które wpływają na nasz nastrój. Pogoda, dzień tygodnia, nagromadzenie stresów z pracy… zamiast łapać za kieliszek albo tabliczkę czekolady zafunduj sobie masaż, poproś partnera albo zrób go sobie sam. Przytłumione światło, ulubiona muzyka, olejki eteryczne unoszące się w powietrzu… czy może być coś piękniejszego na koniec dnia?

6. Masaż zmniejsza bolesność mięśni.

To banalne. Co robisz jeśli bolą cie mięśnie, albo jeśli się uderzysz? Masujesz, prawda? No właśnie! Bo masaż zmniejsza ból, każdy rodzaj bólu. Nieważne czy się uderzyłeś, czy masz zakwasy – masuj się a przejdzie szybciej niż myślisz!

7. Pomaga na bezsenność.

20-minutowy masaż wykonywany przed snem pomaga rozluźnić się mięśniom i zrelaksować ciału. Po takim masażu naprawdę będzie ci łatwiej zasnąć. Wiem co mówię! Masuję swojego męża każdego dnia, bo niestety ma problemy ze spaniem 🙁

8. Masaż wyszczupla i pomaga pozbyć się cellulitu.

Już o tym pisałam, ale na pewno będę jeszcze nie raz o tym pisać. Są takie rodzaje masażu, które pomogą pozbyć się tkanki tłuszczowej i cellulitu. Najskuteczniejszy z takich masaży to masaż bańką chińską. Warto poznać tą technikę i regularnie ją stosować jeśli jesteśmy kobietą i nie chcemy mieć cellulitu.

9. Masaż zbliża.

masażMasaż zbliża nas do siebie. Poprzez masaż matka buduje zaufanie swojego dziecka, okazuje mu miłość i poznaje się lepiej z niemowlakiem. Masaż wykonywany przez kochanka jest doskonałym wstępem do miłosnych igraszek. Masaż to szczególna forma kontaktu, która jest przyjemna i dla masażysty i dla masowanego.

10. Masaż rozgrzewa przed treningiem.

Jeśli lubisz ćwiczyć, na pewno wiesz jak ważna jest rozgrzewka. Bez rozgrzewki nie radzę ćwiczyć, bo łatwo można sobie zrobić krzywdę. Zanim przystąpisz do ćwiczeń rozmasuj swoje dłonie, stopy, łydki. Zobaczysz, że będzie ci się lepiej i łatwiej ćwiczyło jeśli na początek obudzisz każdą komórkę swojego ciała poprzez delikatny masaż.

Masaż izometryczny

Dziś będzie o masażu izometrycznym. To szczególny rodzaj masażu, który kiedyś stosowany był głównie jako masaż sportowy, teraz jak się okazuje może być doskonale wykorzystywany także w inny sposób.

Masaż izometryczny:

  • pozwala złagodzić bóle mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym
  • powoduje rozrost mięśni, bez konieczności wykonywania wyczerpujących treningów
  • pomaga w rehabilitacji uszkodzonych kończyn
  • doskonale redukuje tkankę tłuszczową (o tym będzie oddzielny artykuł! 🙂 )

Niestety nie każdy może sobie na ten masaż pozwolić, a lista przeciwwskazań jest długa:

  • przerwanie ciągłości skóry
  • niepełny zrost kostny
  • nadciśnienie
  • ciąża
  • choroby zakaźne
  • choroby przenoszone przez krew
  • infekcje
  • gorączka
  • miesiączka

Masaż izometryczny ma nam pozwolić na szybki przyrost masy i siły mięśni dlatego masaż ten wykonuje się w napięciu izometrycznym. Pozycję do masażu należy wybierać tak by uzyskać silny skurcz mięśnia.

Przed serią masaży warto zmierzyć te partie ciała, które chcemy wypracować. Mówi się, że efekty powinny być widoczne już po około 3 tygodniach, jednak wiadomo – to wszystko zależy od predyspozycji organizmu, masażysty, techniki masażu. Jedno jest pewne – efekty pojawią się na pewno! Wystarczy tylko dużo samozaparcia i regularnych zabiegów.

Warto wiedzieć w jaki sposób mierzyć efektywność masażu. Otóż:

Udo mierzymy 10-20 cm nad kolanem

Ramię mierzymy 10-20 cm powyżej łokcia

Przedramię 10-20 cm poniżej łokcia

Masaż izometryczny można stosować codziennie przez miesiąc. Niektórzy z was na pewno słyszeli o czymś takim jak trening izometryczny. Trening izometryczny to napinanie mięśni, natomiast masaż izometryczny to wykonywanie masażu na tychże napiętych mięśniach. Doskonałym przykładem na trening izometryczny jest napinanie pośladków i rozluźnianie ich podczas spaceru albo robienie tego samego z brzuchem podczas spaceru lub nawet oglądania filmu czy siedzenia na komputerze. Ja wiem, że to wszystko wydaje się takie nieprawdopodobne, ale uwierzcie mi – działa!

No dobra, to tyle tytułem wstępu. Przechodzimy do konkretów.

Jak prawidłowo wykonać masaż izometryczny?

masaż izometryczny

Masaż izometryczny powinien być podzielony na 3 części.

CZĘŚĆ PIERWSZA

To masaż klasyczny, który ma być swego rodzaju rozgrzewką. Masujemy wybrane partie ciała stosując ugniatanie, rozcieranie, głaskanie. Ta część dobrze by trwała około 10 minut.

CZĘŚĆ DRUGA

Podczas tej części wykonujemy masaż właściwy. Masowane partie ciała powinny znajdować się w skurczu izometrycznym (dobrze by to trwało 5-20 sekund) podczas którego wykonujemy intensywne rozcieranie lub wibrację. W tak zwanym międzyczasie powinny być 30 sekundowe przerwy podczas których rozluźniamy mięśnie delikatnie je wstrząsając. Podczas jednego zabiegu powinnyśmy wykonać od 6 do 12 powtórzeń.

CZĘŚĆ TRZECIA

To końcowa faza masażu izometrycznego. Starajmy się po tak intensywnym masażu rozluźnić tkanki stosując trzy techniki masażu: rozcieranie, wstrząsanie i głaskanie. Trzecia faza masażu powinna trwać nie dłużej niż 5 minut.

Trudne?

Na początku pewnie tak, ale z czasem nabieramy wprawy wszak trening czyni mistrzem. Oczywiście nie jest łatwo wykonać masaż izometryczny samemu sobie, ale od czego mamy partnerów? 😉

Ćwiczmy,masujmy się na zdrowie!

A na koniec filmik instruktażowy:

Receptory na stopach dziecka – jak masować

Tak jak obiecałam w kolejnych postach miało być o masażu dziecka. Dziś zatem będzie o receptorach na stopach. Na stopach czy to dziecka czy to dorosłego znajdują się receptory, które pobudzane przez masaż mogą nam pomóc w różnych dolegliwościach. O ile u dorosłego możemy się skupić na jednym konkretnym punkcie o tyle u dziecka, bardzo dobrze sprawdzi się masaż całych stópek.

Masaż dziecka powinien się rozpocząć delikatnym głaskaniem. Pamiętaj by dobrze natłuścić dłonie! Jeśli masaż wykonujemy zimą zadbajmy o to by w pomieszczeniu było ciepło, a dłonie były chłodne, bo to może zniechęcić nasze dziecko. Masaż stópek zaczynamy od głaskania całych nóżek. Przesuwamy dłonią od pachwin do stóp. Najpierw jedna nóżka, następnie druga.

Głaskanie powinno trwać nie dłużej niż 5 minut, bo dziecko może się zniecierpliwić.

Następnie proponuję zastosować dwie proste techniki:

Technika dojenia – polega na tym, że jedną dłonią unosisz stopę dziecka, drugą natomiast obejmujesz nogę w udzie i prowadzisz ją w kierunku stopy lekko naciskając. Gdy dotrzemy do kostki, zmieniamy dłonie.

Technika wyżymania – obejmujemy udo dziecka dwoma rękami, powoli przesuwamy dłonie w kierunku stopy obracając je w przeciwnych kierunkach (jedną ręką przesuwamy w lewą stronę, drugą zaś w prawą).

Na koniec warto wymasować podeszwy stóp. Obejmujemy dłońmi stópkę i masujemy podeszwę kciukami. Głaskanie powinno mieć kierunek od pięty do palców.

Jednak to nie wszystko!

Na stopie znajdują się przecież paluszki. Wymasuj je! Każdego z osobna. Jedną dłonią chwyć stopę dziecka, natomiast drugą masuj paluszki od stawu po sam czubek. Można spróbować delikatnie wyciągnąć paluszka uważając jednak, by być bardzo delikatnym.

Na koniec masujemy kostki. Jedną dłonią trzymamy luźno stópki dziecka, drugą zaś masujemy kciukiem okrężnymi ruchami obszar wokół kostek.

Wszystko!? Tak, to już wszystko jeśli chodzi o delikatny masaż receptorów na stopach dziecka. Jeśli uda ci się przez te kilka (-naście) minut zatrzymać dziecko w pozycji leżącej to i tak jesteś mistrzem! 😉

Pamiętajmy, że dziecko, które nie jest masowane od pierwszych dni swojego życia może sobie wcale na taki masaż nie pozwolić. Bądźmy więc cierpliwi i spokojni (w przeciwnym razie dziecko wyczuje nasze podenerwowanie i z masażu nici!). Jeśli za pierwszym razem dziecko poleżało 30 sekund, nie poddawajmy się, następnym razem poleży minutę 😉

Dajmy sobie i maluchowi czas, a gdy nasza pociecha zrozumie, że wcale nie chcemy dla niego źle, że nie chcemy go specjalnie łaskotać czy dręczyć masaż będzie przyjemnością i dla nas i dla niego 🙂

Artykuł ten był nawiązaniem do poprzedniego artykułu MASAŻ NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI.

Następny artykuł będzie dla dorosłych, obiecuję! 😉

Źródło: Delikatny masaż dziecka, Rehm-Schweppe Rahel, Grabosch Sabine, Świat książki

Masaż niemowląt i małych dzieci

Masaż nie jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla dorosłych. Masaż to także doskonały sposób na złapanie kontaktu i zacieśnienie więzi z dzieckiem, choćby takim, które dopiero się urodziło. Najważniejszym efektem masażu niemowlaka jest rozwój i wsparcie ze strony rodzica. Łagodny dotyk daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, opieki, miłości. Masaż pomaga zmniejszyć napięcie mięśni, lęki. Dziecko, które jest regularnie masowane staje się bardziej zrównoważone, otwarte, towarzyskie.

Co jeszcze możesz dać swojemu dziecku poprzez masaż?

masaż

1. Masaż pomaga stworzyć rytm snu.
2. Masaż wspomaga rozwój zmysłów, zwłaszcza zmysłu dotyku.
3. Masaż wzmacnia koordynację i rozwój motoryczny.
4. Masaż poprawia ukrwienie skóry i mięśni, wzmacnia mięśnie a rozluźnia napięcie.
5. Masaż wpływa korzystnie na trawienie, łagodzi wzdęcia, bóle brzucha, kolki.
6. Masaż pobudza oddychanie, pomaga dotlenić organizm, dzięki czemu dziecko zyskuje lepszą odporność na choroby dróg oddechowych.
7. Masaż odpowiednich punktów na ciele łagodzi ból, pomaga w wypróżnianiu się. Więcej na ten temat pisałam TUTAJ.
8. Masaż obniża poziom hormonów stresu.
9. dzieci często masowane są mniej płaczliwe, lepiej zasypiają, chętniej się bawią, są pogodniejsze.
10. Masaż to doskonała forma zabawy, która pomaga dziecku w odkrywaniu własnego ciała.

Kiedy mówimy o masażu dziecka zwykle myślimy o kobietach, któż bowiem jak nie matka jest najbliższą osobą dla nowo narodzonego dziecka. Z masażu niemowlęcia korzystają nie tylko dzieci, ale także matki. Wiele kobiet czuje, że po porodzie ich dziecko jest niby bliskie i doskonale znane, a jednak trochę nowe. Każdego dnia musimy się siebie uczyć. Więź między matką a dzieckiem wzmacnia się o wiele szybciej jeśli tego kontaktu mamy więcej niż tylko bliskość przy karmieniu, usypianiu czy przewijaniu. Z badań wynika, że matki, które cierpią na depresję poporodową masując swoje dzieci szybciej się od niej uwalniają. Masaż przecież buduje zaufanie i harmonię.
Jednak jeśli wydaje wam się, że masowanie dziecka to czynność zarezerwowana dla mam, to także jesteście w błędzie!
Masaż powinni, podkreślam POWINNI także jak najczęściej uskuteczniać ojcowie. Dlaczego? O ile z matką dziecko nawiązuje więź niejako z natury, poprzez karmienie piersią, o tyle dla ojców to doskonały moment na nawiązanie bliższego kontaktu z dzieckiem, nauczenie się przeżywania wspaniałych chwil razem. Podczas masażu ojciec może podjąć intymny kontakt ze swoim dzieckiem, szybko uczy się jak rozróżniać jego nastroje i reakcje w różnych sytuacjach. Dziecko natomiast zaczyna widzieć w ojcu osobę godną zaufania, która może z powodzeniem zastąpić mamę, gdy tej nie ma w pobliżu. W sytuacjach nietypowych jak np. upadek, czy ból brzuszka od razu widać jak dobrą więź ojciec ma ze swoim dzieckiem. Jeśli dziecko uporczywie szuka mamy nie dając się nikomu pocieszyć nawet tacie, od razu wiadomo, że słabo się znają i nie mają do siebie zaufania.

O tych i innych zaletach masażu przeczytacie w kolejnych postach. Szukajcie ich na stronie!
Wiecie, że masaż może być ratunkiem na każdy rodzaj bólu, nawet na bóle podczas ząbkowania? Masaż shiatsu to świetny sposób na naturalne łagodzenie uporczywych dolegliwości u dzieci. Zapraszam na kolejne posty, w których przeczytacie o technikach i rodzajach masażu dzieci.

Joga twarzy, czyli niewidzialny masaż, który zatrzyma czas

Dziś będzie o nietypowym masażu – jodze twarzy. Joga twarzy to doskonały sposób na zmarszczki. Jeśli jeszcze do tej pory o takim masażu nie słyszeliście, to zapoznajcie się koniecznie z poniższymi ćwiczeniami i wykonujcie je najlepiej codziennie. Taka joga zajmie najwyżej kilka minut, a efekty są świetne!

joga

Zanim jednak napiszę wam jak prawidłowo wykonać tych kilka prostych ćwiczeń, podam kilka powodów, dla których warto zaczynać dzień od jogi twarzy:

  • joga twarzy poprawia krążenie
  • joga twarzy spłyca zmarszczki
  • joga twarzy wspomaga eliminację toksyn z organizmu
  • joga twarzy likwiduje worki i cienie pod oczami
  • joga twarzy likwiduje drugi podbródek
  • joga twarzy wygładza i ujędrnia skórę na dekolcie
  • joga twarzy dodaje nam energii a odejmuje lata
  • joga twarzy doskonale budzi i uelastycznia skórę
  • joga twarzy jest tania, naturalna, bezpieczna i zupełnie nieszkodliwa

Jak już wspominałam już 10 minut dziennie wystarczy, by pobudzić skórę i wykonać proste ćwiczenia, oto 4 z nich ( a zapewniam, że jest ich więcej, ja przedstawiłam tylko moje cztery ulubione).

1.Ćwiczenia na opadające powieki

Unieś brwi tak wysoko jak tylko potrafisz, a następnie postaraj się zamknąć oczy nie opuszczając przy tym brwi. Spróbuj wytrzymać w tej pozycji kilka sekund (docelowo powinno być 20). Tak, wiem, trudne, ale bardzo skuteczne ćwiczenie na uniesienie powiek w górę. Z wiekiem nasze powieki mocno opadają. Przeszkadza to szczególnie kobietom, które mają przez to problem z makijażem. Po kilku dniach takich ćwiczeń powieki powinny pójść w górę i nie opadać tak jak dotychczas.

2. Wygładzanie czoła

Zmarszczki na czole na prawie każdy. No cóż trudno się nie dziwić skoro dziwny jest ten świat 😉

Zmarszczki na czole bardzo trudno jest wygładzić, wypełnić. Jeśli mamy je płytkie to pół biedy, gorzej jeśli stają się prawdziwymi bruzdami. W takim przypadku znowu najlepsza będzie joga twarzy. Połóż opuszki palców na środku czoła, tak aby dłonie się ze sobą stykały, a następnie powoli przesuwaj nimi po skórze w stronę skroni. Ćwiczenie powtarzaj kilka razy. A następnym razem pamiętaj, by nie marszczyć czoła przy każdej możliwej okazji 😉

3. Jędrny podbródek

Odchyl głowę do tyłu tak jak możesz najmocniej. Otwórz szeroko usta i postaraj się w tej pozycji pocałować powietrze. Wytrzymaj jak najdłużej potrafisz. Po chwili poczujesz jak mocno napina się skóra podbródka. Jeśli będziesz to ćwiczenie wykonywać regularnie masz szanse na pozbycie się podwójnego podbródka!

4. Rybie usta

To ćwiczenie na mięśnie pracujące na twój uśmiech. Zassij policzki najmocniej jak potrafisz robiąc przy tym tzw. „rybie usta”, wytrzymaj chwilę, a następnie powtórz ćwiczenie.

Dobrze aby każde z wymienionych ćwiczeń powtórzyć przynajmniej 5 razy. Chociaż może być trudno w to uwierzyć, ale regularne ćwiczenie mięśni twarzy może cofnąć czas nawet o kilka lat. Jak widzicie to nic trudnego. Wystarczy chcieć.

Jeśli wydaje ci się, że ćwiczenia które dziś przedstawiłam to za mało, szukaj więcej informacji na ten temat w internecie pod hasłem „joga twarzy”. Gwarantuję, że znajdziesz tego więcej!

Powodzenia! 🙂

Źródło artykułu: http://michellephan.com