Masaż tajski – zasady, techniki, efekty, wskazania

Masaż tajski to jeden z masaży terapeutycznych, który przyjmuje formę rytuału. Masaż tajski skupia różnego rodzaju techniki zaczerpnięte m.in z kinezyterapii, akupresury, jogi.

Nazwa masażu wywodzi się z tajskiego „nuad thai”, gdzie nuad oznacza masaż. Praktyka tego masażu jest nieodłącznym elementem tradycji i filozofii buddyjskiej. Według tej filozofii energia życiowa jest dostarczana wraz z pożywieniem i powietrzem, a gromadzi się poniżej pępka. Nagromadzona energia jest dalej rozprowadzana przez linie energetyczne zwane SEN. To tam właśnie umieszczone są punkty akupresurowe (przyjmuje się, że jest ich 72 tysiące, z czego praktyczne zastosowanie ma 10). W masażu tajskim pracuje się w obu kierunkach, a odpowiednia stymulacja punktów pozwala na uzyskanie doskonałych leczniczych rezultatów.

 

Masaż tajski – technika masażu

 

masaż tajski

 

Zanim przystąpimy do masażu musimy zrobić bardzo szczegółowy wywiad, gdyż ten masaż jest bardzo intensywny. Ważne jest, by osoba, która ma być masowana nie miała żadnych problemów z kręgosłupem. Osoby, które nigdy z takiego masażu nie korzystały muszą być o jego przebiegu poinformowane. Masaż tajski bardzo często nazywany jest bierną jogą i bazuje na dwóch technikach – uciskania i rozciągania.

Charakterystyczną techniką tego masażu, która nie występuje w żadnym innym jest zatrzymywanie krwi. Masaż tajski polega bowiem na uciskaniu głównych tętnic co powoduje zwiększenie ciśnienia tętniczego. Po zwolnieniu uścisku strumień świeżej krwi dociera do tkanek zaopatrując komórki w tlen i składniki odżywcze oraz pomagając w usuwaniu toksyn, ubocznych produktów przemiany materii.

Masaż tajski wykonujemy na materacu lub macie. Istotną sprawą jest także medytacja i skupienie oraz otwarcie się na drugiego człowieka. Ponieważ masaż jest mocno wyczerpujący po ćwiczeniach należy odpocząć. Najlepszą pozycją jest po prostu położenie się na plecach, z zamkniętymi oczami i lekko rozstawionymi nogami (stopy skierowane na zewnątrz). Podczas odpoczynku warto oddychać głęboko i postarać się rozluźnić.

 

Masaż tajski – dodatkowe zasady

 

Nie masujemy kręgosłupa.

U osób mających problem z ciśnieniem nie należy uciskać naczyń krwionośnych.

Uciskając stawy kolanowe należy być bardzo ostrożnym.

Kobiety w ciąży, w pierwszym trymestrze nie powinny być w ogóle masowane.

Nie powinno się masować osób poirytowanych, zdenerwowanych.

 

Masaż tajski – wskazania

 

Masaż tajski dedykowany jest szczególnie osobom cierpiącym na:

  • przewlekły stres
  • schorzenia ginekologiczne
  • zaburzenia miesiaczkowania
  • migreny
  • bezsenność
  • problemy z zasypianiem
  • choroby przewlekłe
  • problemy trawienne
  • nerwice
  • depresje
  • stany niepokoju
  • alergie
  • problemy z oddychaniem
  • bóle kości
  • bóle kręgosłupa, stawów, ścięgien

Przeciwwskazaniem do tego masażu są jak zwykle w przypadku każdego masażu – przeciwwskazania lekarskie.

Więcej o masażu tajskim pisałam jeszcze tutaj.

Dodaj komentarz